Minggu, 09 Oktober 2011

kata kata hikmah Imam Ali




"Hai dunia, hai dunia! Menjauhlah dari ku. Mengapa engkau datang kepada ku? Adakah engkau sangat mengnginkan ku? Engkau tak mungkin mendapat kesempatan untuk mempesona ku. Tipulah orang lain. Aku tak ada urusan dengan mu. Aku telah menceraikan mu tiga kali, yang sesudahnya tak ada rujuk lagi. Kehidupan mu singkat, kepentingan mu kecil, kegemaran mu sederhana, Sayang! Bekal sedikit, jalan panjang, perjalanan jauh, dan tujuan sukar dicapai" (Imam Ali)

"Apabila anda diberi hormat, balaslah dengan hormat yang lebih baik. Apabila tangan bantuan diulurkan kepada anda, buatlah kebaikan yang lebih baik sebagai balasan, kendatipun keutamaannya tetap berada pada si pemula" (Imam Ali)

"Kekayaan adalah sumber hawa nafsu" (Imam Ali)

"Jika seseorangan beramal karena Allah, mata hatinya terbuka lebar. Jika engkau waspada terhadap hatimu dan tidak mengizinkan selain Allah di dalamnya, maka engkau akan dapat melihat apa yang orang lain tidak dapat melihatnya dan mendengar apa-apa yang orang lain tidak dapat mendengarnya"

"Sesungguhnya atas setiap perkara kebaikan ada hakekatnya, dan adalam setiap masalah yang benar, ada cahaya" (Imam Ali)

"Aku kuatir pada zaman, rodanya menggilas iman. Keyakinan hanya tinggal pemikiran yg tak berbekas dlm perbuatan. Banyak org baik tapi tak berakal, ada yg berakal tp tak beriman. Ada lidah fasih tp berhati lalai, ada yg khusyuk namun sibuk dlm kesendirian. Ada ahli ibadah tp mewarisi ke sombongan iblis. Ada ahli maksiat rendah hati bagaikan sufi. Ada yg bnyk tertawa hingga hatinya berkarat, ada y...g bnyk menangis krn kufur nikmat. Ada yg murah senyum tp hatinya mengumpat, ada yg berhati tulus tp wajahnya cemberut. Ada yg berlisan bijak tp tak memberi teladan. Ada pelacur yg tampil jadi figur. Ada org punya ilmu tp tak paham, ada yg paham tp tak menjalankan. Ada yg pintar tp membodohi, ada yg bodoh tak tahu diri. Ada yg beragama tp tak berakhlak, ada yg berakhlak tp tak ber Tuhan

Tidak ada komentar:

Poskan Komentar